Studia w 2030 roku: nowe technologie na WHiA

Studia w 2030 roku: nowe technologie na WHiA

Czy zastanawiałeś się jakie będą studia przyszłości? A jak będą wyglądały studia na Wydziale Historii i Archeologii UMCS w 2030 roku? Drony, tworzenie stron internetowych, zdjęcia i montaż filmów, realizacja projektów graficznych, modelowanie i druk 3D, animacje i aplikacje mobilne, Big Data, sztuczna inteligencja, Virtual Reality… Można by tak wyliczać w nieskończoność, a dodajmy do tego jeszcze kreatywne przewodniki edukacyjne, interaktywne atlasy historyczne, pisanie scenariuszy gier historycznych, nowoczesne narzędzia pomiarowe do badań archeologicznych czy wykorzystywanie gry terenowej (popularnego geocaching’u) do nauki historii – to tylko początek drogi nowych technik i technologii XXI wieku.

W takim razie jak można np. wykorzystać robotykę w edukacji historycznej? Ucząc się historii odkrywamy różne rzeczy, przedmioty, postaci, poznajemy przeszłość. Przeglądamy coraz to nowe podręczniki, książki, zapisujemy notatki na kartkach, chociaż niejednokrotnie wielu wybiera już smartfon czy tablet. Nie potrzebujemy konsoli do gry, gdyż wirtualny świat zobaczymy zakładając gogle VR. Nawet śmieci wyrzuci za nas np. czworonożny robot Big Dog.

To my sami stajemy się kreatorami własnej przyszłości i decydujemy o tym, w jaki sposób np. wiedza historyczna powinna być przekazywana kolejnym pokoleniom. Być może za kilka lat wykłady lub konwersatoria na studiach historycznych będą odbywały się w wirtualnej rzeczywistości, np. w gabinecie Marszałka Piłsudskiego, w którym zobaczysz jego osobiste przedmioty i… postać samego Marszałka. Nie tak dawno, we współpracy z Instytutem Historii UMCS, grupa WORKROOM przygotowała aplikację, która pozwoliła stanąć oko w oko z Józefem Piłsudskim. Opracowano model i w realistyczny sposób odwzorowano postać marszałka, jego gabinet i osobiste przedmioty. 

Rozwój technologii nigdy nie był tak szybki jak teraz. Z pomocą inteligentnych urządzeń jesteśmy w stanie przekazywać coraz więcej i intensywniej. Na rynku pojawiły się np. rękawice haptyczne umożliwiające pełną interakcję (poprzez przekaz dotyku) z wirtualnym światem pozwoli nam jeszcze bardziej poczuć świat znajdujący po drugiej stronie (lub też wewnątrz) odbiornika…

Zatem co z tą robotyką w edukacji? Czy chciałbyś, aby plan zadań do wykonania na nadchodzący tydzień ułożył za Ciebie automatyczny asystent przyszłości? A może na sali wykładowej zamiast nauczyciela akademickiego porozmawia z Tobą Yuki? Wiesz kto to jest? To humanoidalny robot, asystentka profesora języka angielskiego, Jürgena Handke. Ma aż 1,2 metra wysokości i ponadprzeciętne umiejętności. Yuki jest pierwszym wykładowcą robotem wprowadzonym w Niemczech w 2019 r. Prowadzi wykłady dla studentów, potrafi zrozumieć, jak radzą sobie studenci i jakiego wsparcia potrzebują. Roboty w połączeniu ze sztuczną inteligencją mogą usprawnić edukację, zapewniając bardziej spersonalizowaną naukę, obiektywne i terminowe ocenianie.

Na Wydziale Historii i Archeologii UMCS gości nieco inny robot edukacyjny, nazywają go HistarBoot (możesz go zobaczyć na zdjęciu głównym). To średniozaawansowany, inteligentny Robobloq Q-Scout, który może wprowadzić Cię w świat robotyki, elektroniki i programowania w oparciu o metody nauczania STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts i Maths). Jego „sercem” jest płytka oparta na Arduino, dzięki której można zaprogramować go z wykorzystaniem m.in. prostego języka graficznego Scratch, a dla tych bardziej zaawansowanych – Pythona, języka programowania wysokiego poziomu ogólnego przeznaczenia. Robot ten, pomimo iż pomaga w rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia czy rozwiązywaniu problemów, na wykładzie ze studentami może wydawać podstawowe dźwięki, odtwarzać melodie, piosenki, przypominać o terminie wykonania określonych zadań bądź o ważnych datach, rocznicach w historii. Może również stanowić niebywałą atrakcję podczas różnych wydarzeń organizowanych przez Wydział, a także zaplanować trasę zwiedzania po miasteczku akademickim UMCS. Zmodernizowany o dodatkowe czujniki, elementy elektroniczne stanie się bardziej zaawansowanym „narzędziem / pomocą nauczania” na studiach.

Dołącz do nas i stań się częścią przyszłości Wydziału Historii i Archeologii UMCS

Autor tekstu: Paulina Litka