Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją na WHiA
Magdalena Drwal | opublikowano |
Wszystkie instytucje, firmy, urzędy, czy najszerzej rozumiane organizacje, tak publiczne, jak prywatne w związku ze swą działalnością otrzymują i tworzą dokumentację (tradycyjną i elektroniczną). Są też obarczone obowiązkiem jej archiwizowania, czyli długotrwałego zabezpieczania i przechowywania oraz udostępniania. Od pewnego czasu przyspiesza proces zastępowania dotychczasowych tradycyjnych form dokumentacji (dokumentacji papierowej) postacią elektroniczną. Z tym związane jest wdrażanie systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), które niebawem staną się obowiązkowe dla podmiotów publicznych i niezbędne dla wielu podmiotów prywatnych.
Oznacza to stałe zapotrzebowanie na specjalistów mogących uczestniczyć we wdrażaniu systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, a następnie w ich eksploatacji i stałym doskonaleniu oraz w archiwizowaniu dokumentacji, a potem w jej udostępnianiu dla niemal dowolnych celów.
W Polsce funkcjonuje sieć archiwów państwowych, które sprawują pieczę nad dokumentacją wytworzoną przez instytucje państwowe oraz instytucje i osoby prywatne. Gromadzenie, opracowanie i udostępnianie dokumentacji archiwalnej wymaga odpowiedniego przygotowania i praktycznego doświadczenia, także uwzględniającego współcześnie powstającą dokumentację elektroniczną. Uzyskanie kwalifikacji archiwisty pozwala na podjęcie zatrudnienia w archiwach państwowych oraz archiwach urzędów, instytucji, firm czy organizacji publicznych i prywatnych. Ponadto umiejętności nabyte w czasie studiów przygotowują do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług związanych z wyszukiwaniem, gromadzeniem i dystrybuowaniem informacji pozyskiwanych z materiałów archiwalnych, które niezbędne są np. w postępowaniach administracyjnych i sądowych (sprawy spadkowe), tworzeniu wywodów genealogicznych czy opracowywaniu zagadnień z zakresu heraldyki.
Naprzeciw temu wychodzi oferta edukacyjna WHiA UMCS.
UMCS jest drugim w Polsce i wciąż jednym z nielicznych uniwersytetów prowadzących kształcenie archiwalne w formie odrębnego kierunku studiów na wszystkich ich poziomach. Kadrę dydaktyczną stanowią przede wszystkim pracownicy Katedry Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii. Są to osoby od lat prowadzące badania naukowe w zakresie istotnych problemów archiwistyki i zarazem wszystkich epok historycznych (od średniowiecza po XX w.). Osoby te posiadają znaczne doświadczenie związane z kształceniem archiwistów na wszystkich poziomach studiów, a także znają od strony praktycznej funkcjonowanie różnych instytucji i organizacji. Do prowadzenia zajęć angażowane są także inne osoby mające bogate doświadczenie praktyczne w działalności archiwalnej i zarządzaniu dokumentacją. W prowadzeniu zajęć wykorzystywane są zasoby wielu różnorodnych instytucji archiwalnych Lublina, z którymi od UMCS lat współpracuje i które zatrudniają absolwentów naszych studiów.
Zapraszamy na studia:
- 3 letnie licencjackie na kierunku archiwistyka i Nowoczesne Zarządzanie Zapisami Informacyjnymi
- 2 letnie magisterskie na kierunku archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją
Czytaj więcej:
- Spotkanie z archiwistyką? – 2024 – Aktualności – Kandydat – Strona główna UMCS
- „Bez korzeni nie zakwitniesz…” | Możliwości rozwoju na studiach archiwistycznych WHiA – Kwiecień – 2024 – Aktualności – Historii i Archeologii – Wydziały – Strona główna UMCS
Autor: Paulina Litka