Dlaczego turystyka historyczna?
Magdalena Drwal | opublikowano |
We współczesnym świecie (zwłaszcza Polsce w środowisku ludzi młodych) dominuje przekonanie o bezsensowności edukacji na studiach wyższych – a w szczególności na kierunkach humanistycznych – powątpiewa się w ludzkie umiejętności i wiedzę – a żąda się udokumentowanych kwalifikacji. Jednocześnie w tymże świecie młody człowiek po studiach nie może znaleźć pracy, zaś sytuacja życiowa często zmusza go do emigracji poza granice Polski. Młodzi ludzie rezygnują ze swoich pasji i nie pracują w swoich wymarzonych zawodach… Pora na zmiany!
Wybierz przyszłościowy kierunek, dzięki któremu wzrosną Twoje szanse na ryku pracy! Nie wierz stereotypom na temat studiów humanistycznych! Nie bój się rozwijać własnych zainteresowań! Wybierz studia, które Cię faktycznie interesują! Zaufaj opinii doświadczonych kolegów…
Turystyka to nie tylko rekreacja i bierny wypoczynek (sun, sand and sea). Obraz turysty ulega zmianie; to homo viator, wędrownik, podróżnik, złakniony wiedzy, pragnący poszerzać swe horyzonty myślowe i poznawać otaczający go świat nie tylko z perspektywy słonecznej plaży. Za tymi zmianami postępuje reforma kształcenia kadr dla biznesu turystycznego. Istotną rolę powinni w nim odgrywać historycy dysponujący szeroką i wieloaspektową wiedzą. Nasi absolwenci, jako humaniści posiadający jednocześnie praktyczne umiejętności dotyczące mechanizmów, reguł i trendów obecnych w funkcjonowania nowoczesnej turystyki, znajdą dla siebie miejsce na rynku pracy.
Proponujemy zatem:
– uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu pilota wycieczek poświadczone odpowiednim dokumentem;
– uzyskanie uprawnień do roli wychowawcy i kierownika zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży;
– zajęcia z fachowcami-praktykami z branży turystycznej i historykami gwarantującymi niekonwencjonalne podejście do przeszłości;
– zagraniczne wyjazdy studyjne i praktyki w biurach podróży;
– rozległą wiedzę zwłaszcza na temat historii sztuki, krajoznawstwa, dziejów turystyki;
– umiejętność konstruowania (pisania) przewodników turystycznych i odkrywania atrakcyjnych i oryginalnych produktów turystycznych – niekonwencjonalne podejście do przeszłości;
– rozwijanie swoich zainteresowań w licznych kołach naukowych.
Nasze studia stanowią odpowiedź na pytanie, jak fascynację historią połączyć z przyszłą karierą zawodową, wykonywać inspirujący, dający masę satysfakcji zawód.
„Oda do turystyki historycznej”
Turystyko historyczna! Ah! Turystyko historyczna!
Tyś jest współczesna, lecz i też klasyczna
Zgłębiać Twe zakamarki to zaszczyt dla człeka
Tyś jest marzeniem każdego człowieka
Mówić o Tobie, zdawać wszystkie egzaminy
Jesteś przyjacielem chłopaka i dziewczyny
Rozwijasz pasje, rozszerzasz wiedzę
Dla Ciebie ciągle przy książkach siedzę
Dla Ciebie piszę, dla Ciebie czytam
Dla Ciebie nawet po czesku się witam
Dla Ciebie uczę się cyrylicy
Dla Ciebie umiem już po rosyjsku liczyć
Przez miejsca bitew, zabytki, literaturę, kilka dat
Prowadzisz mnie za rękę i pokazujesz świat
O starożytnego Homera, Plutarcha po Kapuścińskiego
Od Fidiasza, Polikleta po Stanisława Wyspiańskiego
Od Imhotepa po Antonio Gaudiego
Od Hansa Memlinga po Jarosława Kukowskiego
Wskazujesz mi genezę współczesnej turystyki
Demonstrujesz nowoczesne trendy, wysyłasz na praktyki
Nie pomijasz finansów, marketingu internetowego
Uczysz geografii turystycznej Polski i Europy do tego
Podkreślasz ważność muzeów i inscenizacji historycznych
Jest dużo teorii, ale i zajęć praktycznych
Rozwijasz wiedzę o świecie współczesnym, kładziesz nacisk na sztukę
Uczysz nas jak poprawnie pilotować grupę
Przytaczasz nam podstawy prawa i dajesz wiele możliwości
Zwiększasz ambicje, dostarczasz radości
Zapewniasz przydatne kursy i szkolenia
A do tego dajesz nam certyfikaty oraz zaświadczenia!
Jesteś mą muzą, jesteś natchnieniem
Dzięki Tobie nie jestem już człowieka cieniem
Studiując tu dostaję wiele a nic nie tracę
Mam ciekawe studia, po których dostanę dobrą pracę
Małgorzata Cymińska, turystyka historyczna, I rok
Opinie studentów:
- „Studiuję na UMCS-ie już 4 rok a turystyka historyczna jest moim drugim kierunkiem. Muszę przyznać, że to najlepszy pomysł, z jakim wyszedł UMCS do młodych ludzi poszukujących swojej drogi życiowej. Przedmioty są bardzo interesujące i nie zawężają się jedynie do kręgu tych humanistycznych: Przepisy prawne w turystyce i ubezpieczenia turystyczne, Marketing internetowy, tworzenie produktu sieciowego i systemy rezerwacyjno-informatyczne w turystyce, Podstawy finansowe w przemyśle turystycznym, Bezpieczeństwo, profilaktyka i ochrona zdrowia, higiena w turystyce, Wiedza o Polsce i świecie współczesnym. W tym kierunku przede wszystkim może odnaleźć się kulturoznawca, historyk, geograf, przedsiębiorca i każdy, kto wiąże swoją przyszłość z turystyką. Zdobywamy wszechstronną wiedzę, a co najważniejsze mamy możliwość odbycia dodatkowych kursów m.in. pierwszej pomocy, opiekuna kolonijnego oraz otrzymania odpowiednich certyfikatów i zaświadczeń. Kierunek poszerza wachlarz naszych umiejętności, wzmacnia nasze ambicje i dobrze prosperuje na przyszłość”.
- „Przedmioty dla kogoś, kto interesuje się historią i sztuką są bardzo przyjemne. Jest większy nacisk na umiejętności praktyczne, a nie teorię. Wykładowcy ciekawie prowadzą zajęcia. Największą zaletą jest to, że kierunek daje dużo możliwości. Oferują nam udział w kursach i zapewniają odpowiednie certyfikaty, co jest szansą na poszerzenie swoich kwalifikacji. Duży plus stanowi też nauka nietypowych języków: czeski, rosyjski, ukraiński, których znajomość może być w przyszłości dobrze odbierana przez pracodawców. Warto jeszcze wspomnieć o wycieczkach, które są dla nas organizowane. W odróżnieniu od kierunku turystyka i rekreacja mamy znacznie lepsze możliwości po skończeniu studiów”.
- „Niewątpliwie zaletą jest fakt, że robimy kursy i dostajemy z tego odpowiednie zaświadczenia, które mogą się nam przydać. Jest też sporo materiału przygotowującego do pracy w turystyce”.
Dokonujące się w ostatnich dekadach przemiany charakteru turystyki, polegające na odchodzeniu od jej wizji ograniczonej do rekreacji i wypoczynku (na ogół ich biernych form), promują nowy obraz konsumenta tej gałęzi gospodarki. Jawi się on jako homo viator (wędrownik, podróżnik) złakniony wiedzy, pragnący poszerzać swe horyzonty myślowe i poznawać otaczający go świat nie tylko z perspektywy słonecznej plaży. Za tymi zmianami musi postępować reforma systemu kształcenia kadr biznesu turystycznego, w którym istotną rolę powinni odgrywać historycy bezsprzecznie dysponujący szeroką, interdyscyplinarną i wieloaspektową wiedzą. Jej humanistyczna warstwa w połączeniu z praktyczną wiedzą dotyczącą mechanizmów, reguł i trendów obecnych w funkcjonowania nowoczesnej turystyki wykreuje równie nowoczesne kadry gotowe do pracy w złożonym biznesie turystycznym.
Turystyka historyczna w kształceniu akademickim stanowi naturalne uzupełnienie szerokiej oferty edukacyjnej szkół wyższych w zakresie turystyki. Warto jednak podkreślić wyjątkowość tego kierunku. Cechą charakterystyczną lubelskiego programu studiów w zakresie turystyki historycznej jest wprzęgnięcie doń przedmiotów wymaganych na państwowych egzaminach na pilotów i przewodników (najlepiej, jeśli o historii rzetelnie opowiadać będą historycy…) oraz przydatnych w praktyce funkcjonowania tzw. touroperatorów. W efekcie na rynku pracy pojawią się osoby o niemal uniwersalnym przygotowaniu właściwym charakterowi pracy w branży turystycznej. Absolwent studiów I stopnia w zakresie turystyki historycznej uzyskuje wszechstronną wiedzę w zakresie historii Polski i historii powszechnej, zwłaszcza kultury, sztuki, dziejów oraz współczesnych trendów rozwoju turystyki. W trakcie zajęć składa też egzamin na wychowawcę, opiekuna zorganizowanych form wypoczynku dzieci i młodzieży (lub kierownika zorganizowanych form turystyki). Poza tytułem licencjata absolwent uzyskuje zaświadczenie o ukończeniu kursu pilota wycieczek, które uprawnia do złożenia egzaminu zawodowego w Urzędzie Marszałkowskim.
Autor: Dariusz Słapek